Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 125, poz. 842 ) poszerzyła kompetencje gminy w zakresie zadań własnych i nałożyła obowiązek utworzenia lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, prowadzenia poradnictwa i interwencji w przypadku jej zaistnienia, a także opracowania i realizacji programów ochrony osób doświadczających przemocy oraz prowadzenia działań edukacyjnych służących wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców
w rodzinach zagrożonych przemocą.

Mając powyższe na uwadze w dniu 24 sierpnia 2011 roku Rada Miasta Pruszcz Gdański podjęła dwie uchwały:
1. Uchwałę Nr IX/99/2011 w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy na lata 2011-2015 dla miasta Pruszcz Gdański,
2. Uchwałę Nr IX/100/2011 w sprawie ustalenia trybu, sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Pruszczu Gdańskim.

Głównym celem Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy jest realizacja zadań własnych gminy w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie szczególnie poprzez zmniejszenie skali zjawiska przemocy w rodzinie, promowanie oddziaływań profilaktycznych, wsparcie ofiar przemocy na każdym etapie ich powrotu do normalnego życia, jak również pracy ze sprawcą przemocy.  Zadania zawarte w Programie realizuje  Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Pruszczu Gdańskim.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy powołany został przez Burmistrza Pruszcza Gdańskiego Zarządzeniem Nr 168/2011 z dnia 17 października 2011 r., Zarządzeniem Nr 172/2011 z dnia 25 października 2011 r. oraz Zarządzeniem Nr 251/2012 z dnia 22 marca 2012 r. Składa się z 31 członków, którzy są  przedstawicielami następujących instytucji:

  • Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
  • Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  • Komendy Powiatowej Policji,
  • Prokuratury Rejonowej,
  • Zespołu Szkół Ogrodniczych i Ogólnokształcących,
  • Szkoły Podstawowej Nr 3,
  • Zespołu Szkół Nr 2,
  • Zespołu Szkół Nr 4,
  • Katolickich Szkół Niepublicznych,
  • Niepublicznego Przedszkola „Jedyneczka”,
  • Publicznego  Przedszkola Nr 3,
  • Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  • Polskiego Stowarzyszenia Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Pruszczu Gdańskim,
  • Stowarzyszenia „Otwartych Serc”,
  • Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Familia”,
  • Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe.


Zadania Zespołu Interdyscyplinarnego
Zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności poprzez: diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie, podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku, inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie, rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym, inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
Zespół może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie. Prace w ramach grup roboczych są prowadzone w zależności od potrzeb zgłaszanych przez zespół interdyscyplinarny. Zadaniem grup roboczych jest opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie, monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy, dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań. O podjętych działań wobec rodziny dotkniętej przemocą i wynikach swojej pracy grupy robocze informują Zespół Interdyscyplinarny.

 

Zespół Interdyscyplinarny

ds. Przeciwdziałania Przemocy

w Pruszczu Gdańskim

ul. Niepodległości 9,

tel. 58 692-17-25

 



pdfPrzemoc w rodzinie.